Liv og røre i barnehagen

Liv og røre har som mål å bedre helse, trivsel og inkludering for å gi et godt grunnlag for læring og livsmestring for alle barnehagebarn i Vestfold og Telemark. Den helhetlige og helsefremmende modellen skal bidra til bevegelsesglede, matglede og inkluderende aktiviteter for store og små.

Matglede, bevegelsesglede og holdningsarbeid

Kostholdsdelen bygger på Helsedirektoratets launchnasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagene. Den sier både noe om gjennomføringen av måltidet og om ernæringskvaliteten i mat og drikke.

Delen om fysisk aktivitet skal bidra til at barna er fysisk aktive i minst 60 minutter daglig, slik som launchHelsedirektoratet anbefaler.

Holdningsarbeidet bygger på launchRammeplan for barnehagen og launchNasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom. Hensikten er å arbeide tverrfaglig og systematisk. Barn, ansatte og foresatte har kjennskap til og erfaring med sammenhengene mellom fysisk aktivitet, sunt kosthold og læring, helse og trivsel.

Til Liv og røre i barnehager er det utarbeidet en veileder som forteller mer om hva Liv og røre er. Den kan brukes som et verktøy ved implementering i kommunen. Last ned get_appveileder Liv og røre i barnehager.

Samarbeidsprosjekt

Piloten Liv og røre i barnehager var et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold og Telemark fylkeskommune og Bamble kommune. Kostholdskurset Praktisk Fiskesprellkurs med barn, som er en del av Liv og røre i barnehager, ble støttet finansielt av Fiskesprell.

Støtte fra Sparebankstiftelsen DNB har gjort det mulig å spre Liv og røre i barnehager til flere kommuner i Vestfold og Telemark. Les mer om milliontildeling fra Sparebankstiftelsen DNB.

Veileder

Veilederen gir en oversikt over hva Liv og røre er og er et godt hjelpemiddel ved implementering i kommunen.

Veilederens innhold

I den interaktive veilederen blir det beskrevet hvordan Liv og røre kan forankres, informasjon om ulike forsknings- og kunnskapsbaserte verktøy, og arbeidsmetoder for å nå målene i Liv og røre.

Det er også en oversikt over både obligatoriske og frivillige kurs innen kosthold, fysisk aktivitet og holdningsarbeid. Rollebeskrivelser med ansvar og oppgaver for de ulike målgruppene i Liv og røre er tydelig beskrevet.

Vedlegg i veilederen

Under vedlegg finner du avtalemaler (kommer), eksempler på program og nasjonale retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Du finner også maler for ukemeny.

get_appHer kan du laste ned den interaktive veilederen